Perform in art
Της Νατάσα Κεφαλληνού
Share |
Κάνουµε τέχνη … γιατί έτσι µας αρέσει!

Τι θέλει η βιβλική Εύα έξω από το Pop, φορώντας ένα ροζ φόρεµα µε φουρό; Τι γράφει κάθε λίγο και λιγάκι στο εφτασφράγιστο ηµερολόγιό της; Γιατί ο γενειοφόρος Αδάµ είναι καχύποπτος µαζί της και σκίζει τα χάρτινα λουλούδια που του χαρίζει; Και τι είναι αυτή η έξαψη που νιώθουν και οι δύο όταν τα σώµατά τους έρχονται κοντά; 

Το πρώτο ζευγάρι από καταβολής κόσµου συναντιέται στο κέντρο της Αθήνας µια ζεστή βραδιά του Μαγιού: τσακώνεται, αγαπιέται, συζητά, αναστατώνεται, ξεσπά σε γέλια και σε κλάµατα. Η… αιώνια αντίθεση ανάµεσα στον άντρα και τη γυναίκα ξαναέρχεται στο φως µέσα από το βλέµµα του Μαρκ Τουέν. Με µια γραφή που ανασυνθέτει, αποδοµεί, αλλά και διαιωνίζει σχεδόν όλα τα στερεότυπα που αφορούν τα φύλα. 

Oι τυχεροί που παρευρέθηκαν σε αυτήν την… κοσµοϊστορική συνάντηση πήραν µια τριαντάλεπτη πρόγευση από το πολύ ιδιαίτερο «χειροποίητο» µιούζικαλ τσέπης: «Το ηµερολόγιο του Αδάµ και της Εύας», που ανέβηκε στο Συνεργείο, σε σκηνοθεσία της Λίλλυς Μελεµέ. Τι συνέβη, όµως, και η παράσταση βγήκε για σεργιάνι στους δρόµους; Μη φανταστείτε ότι λόγω οικονοµικής κρίσης τους έκαναν… έξωση! Απλώς, το perform in art αποφάσισε να γεµίσει τις νύχτες και τους δρόµους της πόλης µε θεατρικά events, αναδεικνύοντας τη δουλειά ταλαντούχων δηµιουργών και οµάδων.

Έτσι, αν κάποια καλοκαιρινή βραδιά που βολτάρετε στο κέντρο της πόλης ακούσετε βουή από συγκεντρωµένο νεαρόκοσµο, δείτε νέους ηθοποιούς να πλέκουν τις θεατρικές τους ιστορίες και πετύχετε εκεί δίπλα ένα βανάκι που κερνάει µπίρες Amstel pilsener, µην αναρωτηθείτε: από πίσω κρύβεται το perform in art. Πρόκειται για έναν θεσµό που «τρέχει» το πολιτιστικό portal ελculture.gr, µε τη χορηγία της µπίρας Amstel, έχοντας ως κεντρικό µότο: «κάνουµε τέχνη… γιατί έτσι µας αρέσει!».   

Το perform in art, στοχεύει να παρέµβει στο τοπίο του λεγόµενου «ερευνητικού θεάτρου» στην Ελλάδα, προτείνοντας στο κοινό φρέσκες, ερεθιστικές παραστάσεις.

Ποιοι, όµως, ήταν οι λόγοι που οδήγησαν στη δηµιουργία του; 

Η Μαρία Μεταξάκη, project manager του perform in art, µας εξηγεί: «Διαπιστώσαµε ότι υπάρχουν πολλοί νέοι δηµιουργοί που δεν έχουν την υποδοµή να προετοιµάσουν και να ανεβάσουν ένα έργο. Παρά τις ενδιαφέρουσες ιδέες και προτάσεις τους, παρά το ταλέντο και το µεράκι που διαθέτουν, ωστόσο καλούνται να αντιµετωπίσουν ανυπέρβλητα εµπόδια: χαµηλό έως µηδενικό budget, έλλειψη χώρου για να κάνουν πρόβες, αδυναµία να βρουν µέσα διάδοσης της δουλειάς τους».

Ακριβώς εκεί έρχεται να παρέµβει το perform in art: «Παρέχουµε στις θεατρικές οµάδες χώρο για να κάνουν πρόβες και αναλαµβάνουµε εξ ολοκλήρου το κοµµάτι της επικοινωνίας: διοργανώνοντας events, προβάλλοντας τις παραστάσεις από το site, παίζοντας ραδιοφωνικά spots στο Galaxy, φτιάχνοντας την αφίσα της παράστασης κ.λπ.» επισηµαίνει η Μαρία. Και πώς µια θεατρική οµάδα µπορεί να «υιοθετηθεί» από το perform in art; «Τις περισσότερες φορές µάς προσεγγίζουν οι ίδιοι οι καλλιτέχνες. Από εκεί και πέρα µια οµάδα από συνεργάτες του ελculture, που είναι ενήµεροι για την πολιτιστική κίνηση της πόλης, κάνει την επιλογή». 

Τι λένε, όµως, οι ίδιοι οι καλλιτέχνες για την καινοτόµα ιδέα του ελculture; «Η προσπάθεια αυτή είναι πολύ σηµαντική» αναφέρει η Λίλλυ Μελεµέ, που σκηνοθετεί µία από τις παραστάσεις που στηρίζει το perform in art. «Για τις νεανικές οµάδες σαν τη δική µας, που δεν έχουν από πίσω τους κάποιο θέατρο ή παραγωγό, τα πράγµατα είναι πολύ δύσκολα από οικονοµική άποψη. Και ακόµη πιο δύσκολα στο επίπεδο της προώθησης της δουλειάς µας. Σε αυτό το πλαίσιο το perform in art αποτελεί ένα βήµα για αρκετές οµάδες, δίνοντάς µας τη δυνατότητα να απευθυνθούµε σε ένα ευρύτερο κοινό».

Η ενδιαφέρουσα αυτή προσπάθεια «περπατάει» στον δεύτερο χρόνο της,«γνωρίζοντας σηµαντική ανταπόκριση από τον κόσµο», όπως υποστηρίζουν οι άνθρωποι του ελculture, γεγονός που το είδαµε και εµείς µε τα µάτια µας. Το σηµαντικότερο δε είναι ότι έχει αγκαλιάσει µια σειρά από θεατρικές οµάδες [Oper(0), Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγµάτων, ΑΣΙΠΚΑ, Sforaris κ.ά.] και καλλιτεχνικές προσπάθειες, που σε διαφορετική περίπτωση µπορεί να µην υλοποιούνταν ποτέ ή να έµεναν στην αφάνεια. Κι αυτό, παρά την πληθώρα των πολιτιστικών στηλών στα µεγάλα έντυπα και τα τηλεοπτικά κανάλια, τα οποία φαίνεται να «αγνοούν» την πιο πρωτοποριακή, φρέσκια, νεανική θεατρική κίνηση της πόλης.

Γιατί, όµως, οι νεανικές οµάδες –ακόµη και οι πιο πρωτοπόρες και «ψαγµένες»– δεν τυγχάνουν προβολής από τα περισσότερα ΜΜΕ; 

«Υπάρχουν πάρα πολλές οµάδες, οι οποίες προσπαθούν και καταθέτουν αυτό που µπορούν, και οι δηµοσιογράφοι δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν όλα όσα συµβαίνουν στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας» υποστηρίζει η Λίλλυ Μελεµέ. Ενώ η Μαρία Μεταξάκη συµπληρώνει ότι: «Υπάρχει µια τάση να υποστηρίζονται αυτοί που είναι καθιερωµένοι και όχι όσοι έχουν ανάγκη από στήριξη, επειδή δεν είναι στα δίκτυα». Αυτό το κενό, λοιπόν, που δηµιουργείται έρχεται να καλύψει ο θεσµός αυτός, παρέχοντας «χείρα βοηθείας» και στους καλλιτέχνες και στο θεατρόφιλο κοινό. 
Τι λέτε, λοιπόν, πάµε θέατρο;



fashion addiction