Haig-Jazz
leonidas@world-music.gr


Του Λεωνίδα Αντωνόπουλου
Share |

Απρόοπτα

Η μετακίνηση έχει γίνει το καύσιμο της σημερινής μουσικής παραγωγής. Όχι πάντοτε με επιτυχία. Αλλά, τουλάχιστον, με αγαθές προθέσεις. Κι όταν δεν είναι αγαθές, τώρα πια, φαίνεται.

Ζούμε στην εποχή που οι μουσικοί παίρνουν την κατάσταση στα χέρια τους και γνωρίζουν πλέον ότι το μέλλον είναι η (μουσική) αλληλεγγύη. Κατά μόνας ή σε ομάδες βγαίνουν όλο και πιο συχνά στο δρόμο με την ελπίδα, που τους καίει εσωτερικά, σα δυνατή φλόγα, να συναντήσουν την έμπνευση. Φυσικά όταν γίνεται αυτοσκοπός, δηλαδή κυνήγι της έμπνευσης με το τουφέκι, το αποτέλεσμα είναι συνήθως απογοητευτικό. Έχω ακούσει δίσκους, μου έρχεται στο μυαλό το πολυδιαφημισμένο “1 Giant Leap”, όπου «καλλιτέχνες» συναντούν άλλους καλλιτέχνες και η μουσική μοιάζει με ρώσικη σαλάτα, χωρίς αρχή, μέση και τέλος, χωρίς ειρμό, αφόρητη. Γιατί υπάρχει κάτι που πολλοί ξεχνούν μπροστά στην επιθυμία – και την ανάγκη- να παράξουν έργο: Όταν ταξιδεύεις, για δουλειά ή και για διακοπές, πρέπει να έχεις κέφι. Να αφήνεις τις εμμονές σου στο ράφι και να ασχολείσαι με τις ιδέες εκείνων που συναντάς, δε θα σου δοθεί ξανά η ευκαιρία. Αλλιώς καλύτερα να μείνεις σπίτι, ν’ ακούς παλιούς δίσκους, να τρως σούσι πλάι στην πισίνα. Μην κάνεις μουσική!

Up, Bustle & Out

Υπάρχουν όμως κι αυτοί που τα καταφέρνουν γιατί, είναι και οι ίδιοι, εν τέλει, ψυχές ταξιδιάρικες. Ο Ry Cooder, ο Manu Chao κι ο David Byrne παλιότερα και σήμερα περιπτώσεις όπως οιUp, Bustle & Out. Αυτοί οι τελευταίοι έφυγαν το 2003 από την Αγγλία και πήγαν στο Μεξικό με σκοπό να παραλάβουν απλώς ένα βραβείο για κάποια ταινία και εκεί συνάντησαν τους Control Machete, ένα συγκρότημα που μοσχοπουλάει τον hip hop/cumbia ήχο του. Έκαναν παρέα, ηχογράφησαν μαζί μερικά κομμάτια χωρίς να γνωρίζουν εκ των προτέρων πότε και πώς θα τα χρησιμοποιήσουν, χαιρετήθηκαν και φιλήθηκαν σταυρωτά κι ύστερα οι Άγγλοι ανέβηκαν ως την Καλιφόρνια που έχει πολύ δυνατή σύγχρονη latin σκηνή. Επανέλαβαν κι εκεί αυτό που τους είχε φανεί πολύ ωραίο λίγες μέρες νωρίτερα στο Μέξικο Σίτυ κι έπειτα πέταξαν ως τη Νέα Υόρκη, από ‘κεί πήγαν στην Τζαμάικα και το Πουέρτο Ρίκο και, τελικά όταν επέστρεψαν πίσω στην Ευρώπη έφεραν μαζί τους ένα θαυμάσιο, ζωηρό, κεφάτο και μπιτάτο δίσκο με τίτλο “Mexican Sessions-Our simple sensational sound”. Και το κατάφεραν επειδή άφησαν τις ιδέες τους να παρασυρθούν από άλλους μουσικούς και να ανακατευτούν με τους λατινοαμερικάνικους ήχους, την cumbiaεν προκειμένω, χωρίς να ξοδέψουν τζάμπα το δικό τους ηλεκτρονικό/ hip hop/ τζαζ/ ρέγκε/ φάνκι ήχο. Έφτιαξαν ένα άλμπουμ που είναι latin, είναι cumbia, είναι hip hop – είναι σύγχρονο. Κολομβιάνικα πνευστά, κιθάρες φλαμένκο, σαξόφωνα, άπειρα κρουστά ηλεκτρονικά και μη, τα έδεσαν με τους ήχους του ταξιδιού, με τα ηχογραφημένα θραύσματα ενός κόσμου που δικτυώνεται ενώ παραμένει ζωντανός, με σάρκα και με αίμα.

Miles Cleret

Όσο οι UB&O καταπιάνονται με το δικό τους, δημιουργικό σήμερα, ένας συμπατριώτης τους, ο Miles Cleret από το Μπράιτον, βλέπει τον πλανήτη ως αχανές, ανεξερεύνητο τερέν. Με τη μουσική του μύτη υγρή και τις αισθήσεις σ’ εγρήγορση ψάχνει τους ήχους που δεν ακούστηκαν παρά μόνο στη μακρινή χώρα των τροπικών όπου ηχογραφήθηκαν πριν πολλά, πολλά χρόνια, όταν η βιομηχανία κατέγραφε αντί να κατασκευάζει μουσική. Με το ταλέντο του αθεράπευτου μουσικόφιλου κι όχημα την εταιρία Soundway ψάχνει, βρίσκει, μελετά και φτιάχνει συλλογές σε CDκαι βινύλιο (αθεράπευτος, λέμε!) με κομμάτια που ηχογραφήθηκαν το ’60 και το ’70 σε χώρες όπως η Κολομβία, ο Παναμάς, η Νιγηρία ή η Γκάνα. Αντεργκράουντ χορευτικοί ήχοι από καταργημένα ή ξεχασμένα βινύλια, ονόματα άγνωστα και ήχοι τόσο απολαυστικά παλιοί και αλλόκοτοι, οι οποίοι όμως κουβαλούν ατόφιο το πνεύμα της εποχής τους. Εξαιρετικές εκδόσεις, με θαυμάσια συνοδευτικά κείμενα πληροφοριακά και σχολαστικά, που δεν εξυμνούν τη ρετρό διάθεση του κάθε δυτικού μουσικόφιλου, αντιθέτως εξυμνούν την ανάγκη για βαθύτερη γνώση, πλατύτερη κατανόηση και βοήθεια ώστε να βρούμε το νήμα της σύγχρονης μουσικής ιστορίας του πλανήτη Γη.


Ψάξτε, βρείτε και ακούστε τρεις εκδόσεις-διαμάντια της Soundway:

 -“Colombia! – The golden age of Discos Fuentes 1960-76” [2007]
Μέσα από τον αχανή κατάλογο της σημαντικότερης δισκογραφικής της Κολομβίας, της Discos Fuentes που ιδρύθηκε το 1934, ο Μ. Κλέρετ διάλεξε είκοσι κομμάτια που δεν πιστεύεις στ’ αυτιά σου. Άγριοι ρυθμοί, τζαζι πνευστά, cumbia, salsa, gaita,fandango, champeta και πανσπερμία ήχων μιας εποχής όπου όλα έπαιζαν: η τζαζ, η σόουλ, το φανκ, το ροκ, οι παραδοσιακοί afro-latin ρυθμοί, τα πάντα! Απίστευτα εξώφυλλα, θρυλικές μορφές όπως ο Fruko, η Κολομβία όπως ελάχιστοι την ήξεραν ή την είχαν φανταστεί.

-“Panama! Latin, Calypso and Funk on the Isthmus 1965-75” [2007]
Κατευθείαν από τη χώρα της φυλετικής πανσπερμίας (ας μην ξεχνάμε πόσες εκατοντάδες χιλιάδες Αφρικανοί, Κινέζοι, ινδιάνοι, Έλληνες, Ιρλανδοί, Ισπανοί, Ινδοί εργάτες δούλεψαν στην περίφημη διώρυγα πριν και μετά την ίδρυσή της το 1914…) μία άλλη πανσπερμία ήχων βγαλμένη από την πιο κρίσιμη, μουσικά, πολιτικά και κοινωνικά δεκαετία σε αυτήν την κεντροαμερικανική χώρα. Calypso από την Καραϊβική, soul και funk από τις ΗΠΑ, ροκ και τζαζ, όλα ανακατεμένα με τους τροπικούς ρυθμούς και τις μελωδίες σε ατελείωτες descargas (δηλ. jam sessions), φτιαγμένες για να ξεδιψάσουν την ακόρεστη νεολαία της εποχής που ήθελε να κάνει πάρτι κάθε βράδυ. Αυθεντικοί ήχοι προτού η latin jazz και το latin εν γένει πέσουν στα χέρια φιλοχρήματων παραγωγών.

-“Nigeria Special – Modern highlife, afro-sounds & Nigerian blues 1970-6”[2007] -2CD
Όπως αποδεικνύει περίτρανα η δεύτερη νιγηριανή συλλογή της Soundway η μουσική της Νιγηρίας δεν είναι μόνο τοafrobeat του Fela Kuti. Η τζαζ, το ροκ, το highlife και τα πρωτότυπα «ντόπια blues» είχαν κατακλύσει την αγορά του Λάγος στις αρχές του ’70. Παλιά και νέα στιλ συναγωνίζονταν και ανταγωνίζονταν για την αγάπη των νεαρών χορευτών, δημιουργώντας απίστευτα μουσικά υβρίδια που ένας καθωσπρέπει παραγωγός σίγουρα θα τα απέρριπτε σήμερα ως ασύμβατα. Διόλου συμπτωματικά ήταν η εποχή της νέας ελπίδας για τη Νιγηρία αμέσως μετά το τέλος του πολέμου στην Μπιάφρα που κόντεψε να διαλύσει το κράτος. Εκπληκτική έκδοση με σπάνιο φωτογραφικό υλικό και άφθονες πληροφορίες.

Υ.Γ. Τις συλλογές της Soundwayθα τις βρείτε σίγουρα στο εκλεκτικό Stereodisc στην πλ. Αριστοτέλους 4 στη Θες/νίκη (2310-262912) και σποραδικά στο κεντρικό Metropolis στην Αθήνα. Και φυσικά στο www.soundway.com.



fashion addiction