Το κυνήγι του χαμένου θησαυρού
Του Πέτρου Ψωμά
Share |

Ο ‘Κρυμμένος Θησαυρός’ γεννήθηκε στις 12/2/66, όταν ο Νίκος Μαστοράκης, απαντώντας θετικά σε πρόταση του Δήμου Πατρέων, οργάνωσε ένα παιχνίδι πλοήγησης, στο πλαίσιο του ‘Πατρινού Καρναβαλιού’. Από το πρώτο ‘Κυνήγι’ μέχρι σήμερα πέρασαν 36 χρόνια. Και το παιχνίδι οργανώθηκε, ανδρώθηκε, διανθίστηκε, εμπλουτίστηκε, εξελίχθηκε, λοξοδρόμησε, πειραματίστηκε, διογκώθηκε…
Ο Πέτρος Ψωμάς είναι μικρότερός του κατά 4 χρόνια γεννήθηκε στις 3/12/1970 και έζησε τα μαθητικά του χρόνια στην Πάτρα. Αποφοίτησε από το Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Πατρών και κατόπιν από το Αμερικάνικο Λύκειο ΜiltonAcademy στη Βοστώνη. Σπούδασε Εφηρμοσμένη Πληροφορική (Α.Σ.Ο.Ε.Ε.) και Δημοσιογραφία (ΗΡΟΔΟΤΟΣ) και είναι κάτοχος του μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών ‘Μάρκετινγκ και Επικοινωνία με Νέες Τεχνολογίες’ του Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών. Έχει εργαστεί ως δημοσιογράφος και στέλεχος πωλήσεων πολυεθνικών εταιρειών (Μεταξά/ΙDV, BacardiHellas).

Με τον Κρυμμένο Θησαυρό πρωτο-συναντήθηκε όταν το 1981 απέκτησε την πρώτη του συμμετοχή σα μέλος πληρώματος. Το 1982 διπλασίασε τις συμμετοχές του, για να επανέλθει το 1988, ως υπεύθυνος του τότε ‘Πληρώματος 4’. Από το 1990 μέχρι σήμερα ήταν υπεύθυνός του ‘Πληρώματος 94’, με το οποίο γνώρισε και τις περισσότερες καρναβαλικές του διακρίσεις.  Συμμετείχε ως σύνεδρος στις Α’, Β’ και Γ’ Καρναβαλικές Συνδιασκέψεις. Είναι ιδρυτικό μέλος των ‘Σάτυρων’ και, από τον Δεκέμβριο του 1996, υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων αυτού του Καρναβαλικού Σωματείου. Με την εξαίρεση δύο ποιητικών συλλογών που κυκλοφόρησε σε περιορισμένα αντίτυπα το 1990 και το 1992, ‘Ο Θησαυρός είναι Κρυμμένος στο Σακούλι’ είναι το πρώτο του βιβλίο.
Το βιβλίο αυτό πραγματεύεται, κυρίως, τα τελευταία 12 (από τα 36) χρόνια του Κρυμμένου Θησαυρού, την περίοδο δηλαδή που το ΄Κυνήγι’ και ο Πέτρος συμπορεύτηκαν αδιαλείπτως, από το 1990 μέχρι και το 2001. Είναι στην ουσία ένα χρονικό, μέσα από τη ματιά ενός υπεύθυνου πληρώματος, με ταυτόχρονη καταγραφή των εξελίξεων, που υπήρξαν συχνές και ταχύτατες κατά το διάστημα αυτό, καθώς και των θεμάτων του παιχνιδιού.
Στο πρώτο μέρος ο αναγνώστης θα βρει δύο Χρονολόγια για την ιστορία του ‘Πατρινού Καρναβαλιού’ και του ‘Κρυμμένου Θησαυρού’, καθώς και γενικές απόψεις περί του Κρυμμένου Θησαυρού. Στο δεύτερο μέρος ξετυλίγονται μπροστά του στιγμιότυπα, γεγονότα και σκέψεις που το ίδιο το παιχνίδι προκάλεσε στην παρέα του πληρώματος 94, αλλά πιθανότατα και σε πολλούς άλλους ΄Κυνηγούς’. Το τρίτο μέρος του βιβλίου επιχειρεί μια σχεδόν εξαντλητική παράθεση των Θεμάτων της δωδεκαετίας 1990-2001, έτσι ώστε, στην ουσία, να αποτελεί τον Γ’ τόμο της ‘Ιστορίας του Κρυμμένου Θησαυρού’. Στα Παραρτήματα παρατίθεται (εκτός από τις Απαντήσεις των Θεμάτων) ένα Γλωσσάρι 100 λέξεων του Κρυμμένου Θησαυρού.
Πρόθεση του εγχειρήματος είναι να βρει ανταπόκριση από Πατρινούς και ξένους, γνωρίζοντες και μη, πρωταγωνιστές και συμμετέχοντες, καρναβαλιστές και φίλους. Ελπίδα της προσπάθειας είναι να ανοίξει ο δρόμος για την έκδοση και των δύο πρώτων τόμων της ‘Ιστορίας του Κρυμμένου Θησαυρού’, αλλά, πρωτίστως, να βοηθήσει – έστω κατ’ ελάχιστον - ώστε αυτή η ιστορία να συνεχιστεί.

To ΓΛΩΣΣΑΡΙ του ΚΡΥΜΜΕΝΟΥ ΘΗΣΑΥΡΟΥ

Μετά επεξηγήσεων και σχολίων… 

ΑΓΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ
Όνομα πλήθους αγίων της εκκλησίας μας. Ο όσιος καταγόταν από τη Βέροια της Μακεδονίας και ασκήτεψε σ’ ένα σπήλαιο που βρίσκεται κοντά στην πόλη. Η μνήμη του τιμάται στις 17 Ιανουαρίου. Αυτή τη μέρα ‘ανοίγει’ και το Τριώδιογια τους Πατρινούς και μόνο. Ανατρεπτικά. Σαν Καρναβάλι. Σε εξαιρετική αλλά ακόμα αδημοσίευτη εργασία περί του Καρναβαλιού, του καρναβαλιστή Γιάννη Γεωργακάκη βρίσκεται εξάλλου μια πειστική εξήγηση: ‘Κατά την περιπλάνησή του στην έρημο, ο Άγιος Αντώνιος συναντιέται με μέλη της ακολουθίας τουΔιονύσου’. Αλιευμένο από το κεφάλαιο ‘Διόνυσος’ της ‘Ελληνικής Μυθολογίας’ του Τσιφόρου. 

ΑΜΦΙΕΣΗ
Συχνά αναφέρεται και ως στολή και απαντάει στο ‘τι ντύνεστε, φέτος’. Πρόκειται για την κοινή ενδυμασία όλων των μελών του πληρώματος που προσδίδει στην παρέα την απαραίτητη ομοιομορφία. Συνηθέστερα ο λόγος γίνεται για δύο διαφορετικές (γυναικεία και αντρική), άλλοτε είναι η ίδια για όλους ή δύο διαφορετικές αλλά χωρίς… φυλικές διακρίσεις, ενίοτε δε οι στολές ενός πληρώματος είναι τρεις ή και περισσότερες, ανάλογα με το θέμα. Σε όλες τις περιπτώσεις στη λέξη αμφίεση κατηγοριοποιείται οτιδήποτε φοριέται από τα μέλη του γκρουπκαι αυτό έρχεται να επιβραβεύσει και το ομώνυμο βραβείο. Εσχάτως έχουν προκύψει τέσσερις διαφορετικές κατηγορίες αμφίεσης ώστε να συγκρίνονται κατά το δυνατόν παρόμοια είδη στολών και κατ’ επέκταση να βραβεύονται περισσότερα πληρώματα. Οι κατηγορίες αυτές είναι: Καλλιτεχνική, κωμική, σατιρική και Πατρινή πρωτότυπη. 

ΑΝΘΙΝΟ
Άρμα
που απαρτίζεται από λουλούδια και μόνο. Τα άνθη είναι συνήθως χιλιάδες, οι χρωματικοί σχεδιασμοί πανέμορφοι και η κατασκευή ολοκληρώνεται την τελευταία στιγμή, ώστε το άρμα να είναι φρέσκο και μοσχομυριστό. Στις μέρες μας λιγόστεψαν οι παρέες που φτιάχνουν άνθινα άρματα και τα βγάζουν στην παρέλαση.

ΦΕΡΤΕ

Τα ‘φέρτε’ είναι μια καθιερωμένη και άκρως επιτυχημένη κατηγορία θεμάτων του Κρυμμένου Θησαυρού. Αποσκοπεί στην αναζήτηση – απ’ την πλευρά των πληρωμάτων – σπάνιων αντικειμένων και στην τοποθέτησή τους στο σακούλι, πριν την παράδοσή του μαζί με τις υπόλοιπες απαντήσεις. Υπήρξαν πολύ καλά ‘φέρτε’ στην ιστορία του θεσμού. Φέρτε ένα βασιλικό φυτεμένο μέσα σε γερμανικό κράνος, φέρτε ένα ζευγάρι χειροπέδες, φέρτε ένα γυάλινο μάτι, φέρτε το μεγαλύτερο λουκούμι. Όλα τα φέρτε της τελευταίας δωδεκαετίας θα τα βρείτε στο Γ’ μέρος του παρόντος.

ΧΑΡΤΟΠΟΛΕΜΟΣ
Το κομφετί στα ελληνικά. Ο πιο ειρηνικός πόλεμος! Από τα μπαλκόνια προς την παρέλαση, από το άρμα προς τα μέλη, από τον κόσμο στα πεζοδρόμια προς τα άρματα. Στην παρέλαση, στα σπίτια, στα πάρτι, στα μαγαζιά. Στα μαλλιά σου μπερδεμένο, στα ρούχα σου τα αποκριάτικα, μέχρι και στα εσώρουχα. Κι ύστερα στα σεντόνια, στο υπνοδωμάτιο, στην τουαλέτα, παντού. Απόδειξη καρναβαλιού τρανταχτή. Θυμάμαι παλιά κι εκείνα τα κέρινα αυγά που είχαν χαρτοπόλεμο μέσα τους. Μ’ άρεσαν πολύ. Γέρασα; 

ΧΑΡΤΩΜΑ
Μέχρι το 1989 τα άρματα στην Πάτρα κατασκευάζονταν βάσει μιας παγκόσμια μοναδικής συνταγής, με παραλλαγές: Πρώτα φτιαχνόταν ο σκελετός, ο βασικός όγκος της όποιας παράστασης, που διαμορφωνόταν με κουφωτά ή μασίφ σίδερα τα οποία στερεώνονταν με οξυγονοκολλήσεις. Πάνω στα σίδερα απλωνόταν κατόπιν ‘κοτετσόσυρμα με μεγάλο μάτι’, για να δώσει επιφάνεια στους όγκους. Ακολουθούσε στρώμα  βρεγμένης εφημερίδας, πασαλειμμένη με αλευρόκολλα, που ‘μαγείρευαν’ οι αρματάδες σε μισοβάρελα. Με περισσή τέχνη η εφημερίδα σχιζόταν και συγκρατιόταν πάνω στο σύρμα. Ύστερα ερχόταν το βρεγμένο χασαπόχαρτο (με αλευρόκολλα επίσης), μετά το λευκό πλαστικό που κάλυπτε όλη την επιφάνεια, μετά τα χρώματα. Ύστερα ήρθε (ή μάλλον φθήνυνε) το φελιζόλ… Σε μπάλες.

ΧΟΡΗΓΟΣ
Τελευταία υπάρχουν πολλοί. Εδώ μας ενδιαφέρει ο χορηγός του ‘Κρυμμένου Θησαυρού’. Αυτός είναι συνήθως ένας κάθε χρόνο – υπήρξαν και χρονιές που είχαμε δύο. Πρόκειται για το προϊόν ή την εταιρεία που αναλαμβάνει την χορηγία του παιχνιδιούκαι μας ακολουθεί στις διάφορες φάσεις. Παλιότερα ο Άλκης Στέας έφερνε χορηγούς απ’ την Αθήνα. Τελευταία το παιχνίδι στηρίζεται κυρίως σε τοπικούς. Όποιοι κι αν είναι εμείς τους αγαπάμε τους χορηγούς. Αν μη τι άλλο ‘βάζουν’ τα πιο εύκολα θέματα!

1850 Οι Πατρινοί χορεύουν μαζούρκα, πόλκα, βαλς και καντρίλιες σε δημόσιους χορούς. Τα μασκαρέματα γίνονται με πρόχειρα μέσα.
1893 Εμφανίζονται οι πρώτοι εποχούμενοι μεταμφιεσμένοι (πιερότοι με ποδήλατα)
1907 Δημιουργείται η «Εταιρεία εορτών» και αναλαμβάνει την υλοποίηση του Καρναβαλιού. Προκηρύσσεται διαγωνισμός με βραβεία για τα καλύτερα άρματα. Πρόκειται για το πρώτο ολοκληρωμένο Καρναβάλι στην Πάτρα.
1953 Ο Καρνάβαλος αποκτά περιστρεφόμενο κεφάλι και σύρει την παρέλαση κινώντας τα χέρια του χαιρετώντας τους καρνιβαλιστές.
1957 Αστυνομική διάταξη απαγορεύει την εμφάνιση αρμάτων που διακωμωδούν πολιτικά πρόσωπα και μπορούν να προκαλέσουν διατάραξη της δημόσιας τάξης.
1958 Απαγορεύεται η ευθεία βολή σοκολάτας.
1964 Ματαιώνεται ο Καρναβάλι λόγω του θανάτου του Βασιλία Παύλου.

Κρυμμένος Θησαυρός
1967 Ο Άλκης Στέας πετυχαίνει και … «γλυκαίνεται» στο ρόλο του ισόβιου παρουσιαστή.
1969 Παρατηρείται για πρώτη φορά συμβατότητα ανάμεσα στη μεταμφίεση του αυτοκινήτου και του πληρώματος που κουβαλάει. Η λέξη «Πλήρωμα» κυριολεκτεί και καθιερώνεται
1979 Το πλήρωμα «Playmobil» αριθμεί 70 μέλη – πλήθος ασύλληπτο για την εποχή. Εντυπωσιάζει αλλά … αποκλείεται! Η λέξη «διαφήμιση» ακούγεται για πρώτη φορά στο πλαίσιο του θεσμού.
1984 Παρελαύνει πλήρωμα με 385 μέλη! Καταργούνται τα χρηματικά βραβεία, κατόπιν αιτήματος των ίδιων των πληρωμάτων.
1990 Το «Κυνήγι του κρυμμένου Θησαυρού» συμπληρώνει 25 χρόνια ζωής με ένα παιχνίδι 25 ημερών. Θέματα και αποτελέσματα θα μεταδίδονται πλέον ραδιοφωνικά. Τα πληρώματα που παρελαύνουν είναι για πρώτη φορά 100. Ποτέ ξανά Δε θα είναι λιγότερα. Πρωτακούγεται και πρωτοχορεύεται στην Πάτρα ο χορός λαμπάντα, αλλά και το ¨Πατρινό Καρναβάλι για πάντα»
1991 Έντονη συζήτηση για το αν θα πρέπει να γίνει το Καρναβάλι, λόγω της βαριάς ατμόσφαιρας με αφορμή τον πόλεμο του Περσικού Κόλπου. Τελικά διοργανώνεται υπό τους ήχους του «GivePeaceachance».
1995 Το MTVκαλύπτει δύο 24ωρα προγράμματος ονόματι «CarnivalWeekend» με εικονικές συνδέσεις με Ρίο Ιανέιρο και Πάτρα
1999 Στις 9 Μαρτίου πεθαίνει ο Άλκης Στέας, αφήνοντας τον Κρυμμένο Θησαυρό … ορφανό.
2002 Το 37ο Κυνήγι διαρκεί 103 μέρες! Είναι το μεγαλύτερο της Ιστορίας του Κρυμμένου Θησαυρού.

«… πιστεύω πως το Καρναβάλι χωρίζεται σε δύο περιόδους, την προ και την μετά του Κυνηγιού του κρυμμένου Θησαυρού…»
Άλκης Στέας



fashion addiction