Florian Schmitt Executive Creative Director of Hi-ReS!
Φωτό: George Santamouris / Jordan Makarof
Share |

To να σε επιλέξει ο τελειομανής Darren Aronofsky  (Ρεκβιεμ για ένα Όνειρο, π, Fountain) για μόνιμο συνεργάτη του δεν είναι μικρό πράγμα. Όταν γνωριστήκαμε από κοντά με τον Florian, ιδρυτή του περίφημου creative agency Hi-ReS! κατάλαβα γιατί. Γιατί τι πιο σημαντικό από το να κάνεις το hobby σου επάγγελμα; 

 

 

Ποια είναι η ιστορία πίσω από την Hi-Res;

Ξεκινήσαμε πριν δεκαπέντε χρόνια γιατί δεν θέλαμε να δουλεύουμε για κανέναν άλλον! Για να πω την αλήθεια δεν είχα ποτέ μου μια κανονική δουλειά! Αφού τελείωσα σπουδές δούλεψα σαν intern σε μια εταιρεία post-production και σύντομα έγινα διευθυντής εκεί. Αγαπώ πολύ ό,τι έχει να κάνει με ταινίες και visual effects. Η Hi-Res νομίζω ότι ήταν ένας τρόπος να κάνω τα πράγματα που μου αρέσουν χωρίς να δουλεύω για κανέναν. Ακόμα και μετά από δεκαπέντε χρόνια διατηρούμε το πάθος μας και προσπαθούμε να κάνουμε μόνο αυτά που μας αρέσουν.

 

Μου έκανε εντύπωση το όνομα της εταιρίας σου, «Handsome Information».

Ναι είναι αστείο, γιατί όλοι πιστεύουν ότι το Hi-Res σημαίνει High Resolution αλλά στην πραγματικότητα είναι «Handsome Information & Radical Entertainment Systems» και είναι η ουσία αυτού που από την αρχή θέλαμε να κάνουμε. Θέλαμε να έχουμε «όμορφες πληροφορίες», δηλαδή υλικό που αξίζει να επικοινωνήσεις, αλλά παράλληλα να ψυχαγωγήσουμε το κοινό με έναν ενδιαφέροντα και ριζοσπαστικό τρόπο. Όποιος εξετάσει την πορεία μας τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια νομίζω ότι θα διαπιστώσει ότι παραμένουμε σταθεροί σε αυτήν την ιδέα.

Έχετε τη δυνατότητα να επιλέγετε τους πελάτες σας;

Αυτό είναι δύσκολο. Πολλές φορές ξεκινάς με ένα πελάτη και λες αυτό το project θα είναι φανταστικό. Στην πορεία καταλαβαίνεις ότι δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα. Πάντα στην αρχή υπάρχουν πολλές υποσχέσεις και ελπίδες που στην πορεία αλλάζουν. Έχουμε πελάτες με τους οποίους έχουμε εξαιρετική επαφή, και project που λες στην αρχή ότι θα είναι δύσκολα και στην πορεία γίνονται ενδιαφέροντα και ευχάριστα. Αλλά πολλές φορές λειτουργεί και ανάποδα. Σε γενικές γραμμές προσπαθούμε να επιλέγουμε τους πελάτες μας αλλά ρεαλιστικά για μια εταιρεία αυτό δεν είναι πάντα εφικτό. Νομίζω ότι η ισορροπία είναι σημαντική, πρέπει να οδηγείς το καράβι με ασφάλεια. Κάποια στιγμή είχαμε κάνει τόσα πολλά websites και στην αγορά ήμασταν γνωστοί για αυτό, πράγμα που με φόβισε γιατί δεν ήθελα να κάνω μόνο websites. Οπότε συνεχίσαμε να δουλεύουμε με κινηματογραφικές εταιρείες παραγωγής αλλά επικεντρωμένοι σε διαφορετικού είδους projects ώστε να αλλάξουμε την εικόνα μας στην αγορά.

 

Ποια είναι τα τρία projects για τα οποία είσαι περήφανος;

Λογικά θα έλεγα τα τελευταία τρία που έκανα, ωστόσο δεν είναι πολύ εύκολο να διαλέξω. Η δουλειά για την οποία είμαι περήφανος είναι το “Requiem for a Dream” παρότι έγινε πριν από δεκατέσσερα χρόνια. Η ταινία αυτή μας έβαλε σε ένα δρόμο και μας επέτρεψε να εκφραστούμε όπως θέλαμε. Επίσης ήταν το πρώτο project για το οποίο πληρωθήκαμε ενώ όλα δούλεψαν τέλεια. Οι άνθρωποι, το μέρος και το timing. Υπάρχουν πολλές άλλες δουλειές μας που ξεχωρίζω όπως για παράδειγμα εκείνες που έχουμε κάνει για την Greenpeace. Γενικά προτιμώ δουλείες που δεν εμπεριέχουν hard sale και κινητοποιούν τον κόσμο ή περνούν κάποιο μήνυμα.

 

Τι είναι για σένα μεγαλύτερο μήνυμα ….

Όχι απαραίτητα μεγαλύτερο, ίσως διαφορετικό. Μισώ την διαφήμιση, θεωρώ πολύ περίεργο το ότι δουλεύω στον χώρο, γιατί στην πραγματικότητα δεν παρακολουθώ τηλεόραση. Η διαφήμιση είναι σαν μία ψεύτικη υπόσχεση ευτυχίας που δεν με αγγίζει. Μου αρέσει να έχω να περάσω ένα μήνυμα που αξίζει. Εντάξει την μία φορά μπορεί να είναι κάτι μεγάλο όπως ο πλανήτης αλλά άλλες φορές είναι κάτι μικρότερο. Υπάρχουν πολλά μηνύματα που μπορούν να αγγίξουν τον κόσμο, να σε κάνουν να χαμογελάσεις και να σκεφτείς.

 

Πως είναι να δουλεύεις με τον Aronofsky;

Φανταστικά, είναι φοβερός τύπος! Ο Aronofsky είναι πολύ αξιαγάπητος, πολύ ευθύς και έχει ξεκάθαρο το τι θέλει να κάνει. Αν δεις την καριέρα του έχει παρεκκλίνει ελάχιστα. Nομίζω έχει κάνει μόνο ένα βίντεο κλιπ και μερικά διαφημιστικά κοινωνικού χαρακτήρα ενάντια στα ναρκωτικά. Είναι πολύ συγκεντρωμένος σε αυτό που κάνει, δεν παίρνει προμήθειες, και θέλει να κάνει την δική του δουλειά. Εκείνο που μου αρέσει περισσότερο τον Aronofsky  είναι το ότι δουλεύει με τους ίδιους ανθρώπους και πάντα τους αφήνει ελεύθερους να δημιουργήσουν. 

 

Μπορείς να μας πεις μερικά περιστατικά από τη συνεργασία σας;

Δουλεύαμε για το “Requiem for a Dream” για πέντε μήνες. Δεν είχα διαβάσει το βιβλίο και ήταν ενδιαφέρον να συζητάμε μέσω mails για την γενική αίσθηση που ήθελε να περάσει από το website αλλά και από την ταινία. Παραδόξως δεν μας έστειλε κάποιο DVD για να δούμε την ταινία αλλά μία κόπια από τα φίλμ των 35mm. Oπότε αναγκαστήκαμε να νοικιάσουμε μία κινηματογραφική αίθουσα στις εννιά το πρωί. Εκείνη ήταν η πρώτη και τελευταία φορά που είδα την ταινία. Συνεχίσαμε να επικοινωνούμε μέσω mail ώσπου γνωριστήκαμε από κοντά στην πρεμιέρα στο Λονδίνο. Με το που με βλέπει λέει “What?  I thought you were a hot design chick”. Tου λέω συγνώμη που σε απογοήτευσα! Γενικά είναι ένας άνθρωπος που θέλει να σε εμπλέκει στα projects του. Για το “Fountain” θυμάμαι με κάλεσε στην Νέα Υόρκη να μου το δείξει σε πολύ αρχικό στάδιο. Είναι άνθρωπος που αφήνει χώρο στους άλλους να συμμετέχουν και να δώσουν ιδέες. Για μένα είναι από τις πιο «κερδοφόρες» επαγγελματικές σχέσεις που έχω.

 

Έχεις δουλέψει με πολλά brands όπως το Jagermeister, Chanel, κλπ.  Ποιο ήταν το αγαπημένο σου project στη διαφήμιση;

Ευχαριστηθήκαμε πολύ το project με το Jagermeister, είναι ένα ωραίο προϊόν όπως και η ομάδα που το δουλεύει. Γουστάρουμε να δουλεύουμε μαζί τους.  Θα ήθελα να τονίσω ότι με ευχαριστεί ιδιαίτερα να δουλεύω με Ιαπωνικές εταιρείες  γιατί έχουν ένα επίπεδο αφαιρετικότητας που δεν έχουμε εμείς. Τους δείχνεις έναν κύκλο και αυτοί βλέπουν την γη! Έχουμε κάνει πολλές δουλειές ειδικά με αυτοκίνητα. Ένα πολύ ενδιαφέρον project ήταν με την Mitsubishi.Λεγόταν “I move you” και ήταν όλο βασισμένο στην ιδέα της κίνησης. Η κίνηση μπορεί να έχει πλάκα, χοροπηδάς, τρέχεις κλπ και όλη η ιδέα ήταν γύρω από την απόλαυση της διαδρομής και της οδήγησης. Έτσι φτιάξαμε ένα website για την εταιρεία όπου δεν εμφανιζόταν κανένα αυτοκίνητο! Δεν μιλούσαμε για αυτοκίνητα καθόλου, απλά δημιουργήσαμε μικρούς χαρακτήρες που κινούνταν άναρχα και μπορούσες να τους καθοδήγησεις σε διαφορετικούς κόσμους. Για εμένα αυτές είναι οι πιο ενδιαφέρουσες δουλειές. Όταν έχεις πελάτες με φαντασία που σε αφήνουν να κάνεις ό,τι θες και το feedback τους είναι πάντα καλοπροαίρετο και εποικοδομητικό. Πάντα τα καλύτερα αποτελέσματα έρχονται όταν ο πελάτης σου σε εμπιστεύεται και σε αφήνει να κάνεις αυτό που σκέφτεσαι.

 

Έχεις δουλέψει και με άλλους πελάτες από την Ιαπωνία;

Ναι έχουμε δουλέψει κα με την Toyota όπως και με εταιρείες τηλεπικοινωνιών και μας ήταν επίσης ευχάριστο. Για να είμαι ειλικρινής είμαι μεγάλος θαυμαστής της κουλτούρας τους και κάποια στιγμή σκεφτόμουν να ζήσω εκεί.

 

Η διαφορά κουλτούρας αλλάζει και όλη την οπτική επικοινωνία λοιπόν;

Αν έχεις μια γραπτή γλώσσα που βασίζεται σε σύμβολα, μια εικονογραφική γλώσσα, μπορείς να δεις πολλά περισσότερα σε ένα απλό σχέδιο ή γραφικό. Δε χρειάζεται να υπάρχει επεξήγηση, βάζεις την φαντασία σου να δουλέψει. Αυτό μου αρέσει πολύ στην κουλτούρα τους. Παράλληλα αναγνωρίζω ότι ο πολιτισμός τους είναι πολύπλοκος και δεν προσπαθώ να τον απλοποιήσω.

 

Πως επηρεάζει η εποχή των Social Media την δουλειά σου; Πλέον έχουμε αμφίδρομη επικοινωνία μεταξύ καταναλωτή και brand και όχι μονόδρομη όπως παλιά.

Είναι πραγματικά ενδιαφέρον. Προσωπικά δεν έχω καλή σχέση με τα Social Media. Για παράδειγμα δεν είμαι στο Facebook γιατί πιστεύω ότι έφτασε σε ένα σημείο όπου έγινε μια μηχανή αναβολής για εμένα. Ήταν κάτι που με βοηθούσε να μην δουλεύω και έτσι το έκλεισα. Μου αρέσει το Instagram γιατί εμπεριέχει δημιουργικότητα και το Twitter. Το χρησιμοποιώ απλά για να διαβάζω έξυπνες ατάκες. Οπότε δεν είμαι ο καλύτερος χρήστης όλων αυτών. Τα brands είναι καλό που είναι εκεί γιατί πρέπει να ξανασκεφτούν τι πραγματικά είναι. Παλαιότερα τα brands μπορούσαν να είναι αισιόδοξα, έφτιαχναν το image τους εύκολα και ο κόσμος «προσκυνούσε». Πλέον αυτό δεν είναι πολύ εύκολο γιατί ο κόσμος θα μιλήσει για εσένα και αυτό δεν μπορείς να το ελέγξεις. Οπότε πρέπει να μπεις στην συζήτηση, να εστιάσεις σε αυτό που είσαι και να πεις στους ανθρώπους κάτι που έχει ενδιαφέρον με τρόπο τέτοιο ώστε να είναι καλό αυτό τελικά και για το brand αλλά και για τους καταναλωτές. Είναι μια περιοχή όπου βρίσκεται ακριβώς ανάμεσα στον καταναλωτή και το προϊόν. Εκεί υπάρχει κάτι που μπορείς να επικοινωνήσεις. Όλα τα υπόλοιπα είναι απλώς θόρυβος. Το βρίσκω ενδιαφέρον γιατί οι εταιρείες πρέπει να επαναπροσδιορίσουν τι είναι και τι θέλουν να ακούγεται για αυτές.

 

Στην εποχή των social media εφαρμόζονται οι ίδιες αρχές στην επικοινωνία ή τώρα που ο βασιλιάς είναι το περιεχόμενο και δη το shareable έχει αλλάξει ριζικά το τοπίο;

Δέκα χρόνια πριν τα πράγματα ήταν πιο εύκολα.  Είχαμε ένα προαίσθημα, λέγαμε αυτό θα βγει πολύ καλό, και όντως κέρδιζε την προσοχή. Πλέον το κλάσμα σήμα/θόρυβος είναι πολύ διαφορετικό. Υπάρχει τόση πολύ πληροφορία που πρέπει να σκεφτείς πολύ προσεκτικά ένα project. Έχουμε πολύ καλύτερη πληροφόρηση και έρευνα με focus groups, τεστ κλπ. Μερικοί πελάτες λένε έχουμε μια ιδέα ελάτε να κάνουμε ένα viral. Θα γίνει viral αν είναι καλό, κανείς δεν έρχεται να μας ζητήσει κάτι κακό! Για εμάς έχει γίνει πολύ πιο δύσκολο γιατί πρέπει να κάνουμε harder selling προς τον πελάτη. Στο τέλος πάντως αν ξέρεις σε ποιον απευθύνεσαι και το μήνυμα σου είναι καλό θα προχωρήσει.

 

Ποια τάση τελευταία που σου έκανε εντύπωση;

Θα ακουστεί λίγο προβλέψιμο, αλλά το 3d printing έχει πολύ ενδιαφέρον. Στην αρχή δεν ήμουν πολύ σίγουρος για το τι μπορεί να κάνει αλλά πλέον έχω εντυπωσιαστεί. Πάντα με ενδιέφερε η εικονογράφηση μέσω υπολογιστών όπως επίσης και η γλυπτική. Πλέον αυτά τα δύο γίνονται ένα με τους 3D εκτυπωτές. Επίσης βρίσκω ενδιαφέρον αλλά ταυτόχρονα λίγο τρομακτικό το θέμα με τις μεγάλες βάσεις δεδομένων. Αν τις χειριστούμε σαν μια πηγή πληροφόρησης με σκοπό να βοηθηθούμε στην καθημερινότητά μας θα είναι καλό. Απλά θεωρώ ότι το σημαντικότερο δεν είναι να αναλύσουμε τις βάσεις δεδομένων, αλλά να έχουμε έναν άνθρωπο από πίσω που να αποφασίζει για την ορθή χρήση αυτών, γιατί δεν μπορείς να ψηφιοποιήσεις τα πάντα και να λειτουργούν όλα με κώδικες και στατιστικά. Το θεωρώ σημαντικό γιατί μπορεί να έχεις τεράστιους όγκους δεδομένων και να τους χρησιμοποιείς λάθος ή για κακό σκοπό. Σε κάποια στιγμή θα έχουμε τόσο τεράστιους όγκους δεδομένων που θα νομίζουμε ότι μας δίνουν τις απαντήσεις για όλα αλλά αυτό τελικά θα είναι άστοχο.

 

Μόλις τελείωσα τη συνέντευξη με την Amelia Showalter, σύμβουλο του Ομπάμα σε θέματα digital και μου έλεγε ότι οι άνθρωποι πλέον δεν νοιάζονται που η ζωή τους είναι διάφανη….

Με φοβίζει πολύ που οι άνθρωποι έχουν μια laissez faire συμπεριφορά απέναντι στα προσωπικά τους δεδομένα, ενώ σέβομαι απόλυτα αυτούς που θέλουν να τα προστατεύσουν. Έχω παιδιά και δεν ξέρω πώς να τα εντάξω σε αυτόν τον κόσμο. Στην πραγματική ζωή επειδή έρχεσαι σε επαφή με τον άλλον και τις αντιδράσεις του, είσαι πιο συγκρατημένος και πολιτισμένος. Στον ψηφιακό κόσμο γίνεσαι αγενής και επιθετικός επειδή ακριβώς δεν φοβάσαι την αντίδραση του άλλου. Αυτό το κάνει πολύ επικίνδυνο.

 

Από πού αντλείς έμπνευση;

Ένας πελάτης με ρώτησε τις προάλλες για τις πιο επιτυχημένες καμπάνιες του 2013. Δεν είχα ιδέα ποιες είναι αυτές, δεν τις παρακολουθώ. Παρακολουθώ μικρά blogs και art sites που δεν μιλούν για καμπάνιες αλλά για ιδέες. Από αυτά αντλώ έμπνευση αλλά και από άλλα καθημερινά μικρά πράγματα και πάντα από διαφορετικό πεδίο από αυτό στο οποίο καλούμε να είμαι δημιουργικός. Το να προσπαθείς να αντλήσεις έμπνευση από το ίδιο πεδίο είναι πολύ επικίνδυνο γιατί καταλήγεις να αντιγράφεις. 



fashion addiction